Peulvruchten in schaaltjes

Peulvruchten: lekker, gezond en veelzijdig

07.07.2017

Peulvruchten

Het peulvruchtenseizoen is van start! Onder peulvruchten vallen onder andere erwten, bonen en linzen. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten, dus dat wordt volop variëren. Peulvruchten zijn terug te vinden in de Schijf van Vijf, waar wordt geadviseerd minstens een keer per week peulvruchten te eten.

Nederlanders scoren slecht op groente, fruit en peulvruchten

Onlangs bracht het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) een rapport naar buiten waarin te lezen is dat veel Nederlanders de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van goede voeding in bepaalde productgroepen niet behalen (onderzoek gedaan in de periode 2012-2014). Zo voldoet maar 15% aan de richtlijn voor groente en fruit. Noten en peulvruchten scoren zelfs nog slechter. "Slechts 7% eet dagelijks een handje ongezouten noten en peulvruchten staan gemiddeld een keer in de drie weken op het menu", aldus het RIVM.

Heel voordelig

Terwijl de consumptie van peulvruchten verschillende voordelen heeft: peulvruchten verlagen het LDL-cholesterol en de productie ervan heeft een lage klimaatbelasting. Het is dus niet alleen een smakelijke, maar ook een gezonde en milieubewuste keuze. Gelukkig zien we vandaag de dag een stijgende lijn en worden er in steeds meer gerechten peulvruchten verwerkt.

Peulvruchten zitten boordevol mineralen, vitamines en voedingsvezels. Dit is goed voor de spijsvertering en laten de bloedsuikerspiegel minder snel stijgen. Ze leveren vooral veel plantaardig eiwit, magnesium, zink en ijzer, terwijl ze vetarm zijn en weinig calorieën bevatten. Tip: week en kook de peulvruchten zelf, hierdoor blijven de bite en smaak behouden.

Wat een diversiteit!

De mogelijkheden voor bereiding met peulvruchten zijn heel divers. Zo zijn ze prima geschikt voor het maken van burgers, verwerking in salades, soepen en smoothies. Daarnaast kunt u met peulvruchten stoofschotels verrijken of gebruik het als basis voor vegetarisch broodbeleg. Maar let op: peulvruchten bevatten niet alleen gewenste, maar ook anti-nutriënten zoals phasine, het is dan ook aan te raden om peulvruchten nooit rauw te eten.