verschillende groenten

Schillen in plaats van verspillen

20.02.2018

Verschillende soorten groente
Pompoen Boerenkool Bananen Wortelen

We kiezen steeds vaker voor duurzame producten uit het seizoen en uit de regio, waardoor een hoge kwaliteit kan worden gewaarborgd. Bedenk dan eens hoe zonde het is dat bij het bereiden van verse groenten en fruit niet het hele product benut wordt. Ondanks dat de voedselverspilling in Nederland in de afgelopen jaren iets is afgenomen, beland er  jaarlijks nog altijd zo’n 13% van ons eten in de afvalbak. Maar dat is niet meer nodig! Door het volledig gebruiken van groenten en fruit wordt een nieuwe culinaire wereld geopend.

 

Wij geven graag nieuwe inzichten  voor een selectie groenten en fruit die bijdragen aan het verminderen van de voedselverspilling en tevens een positief effect op de gezondheid hebben.

 

Maïs

Maïskorrels zijn niet alleen een goede keuze in salades, maar ook in stoofschotels en soepen. De maïsplant heeft daarnaast nog meer mogelijkheden. De bladeren lenen zich uitstekend om verschillende soorten voedsel in te wikkelen en koken. Maïshaar is rauw of gemarineerd perfect voor salades of soepen. Of maak thee van maïshaar, dat een positief effect heeft op blaas-, nier- en prostaatproblemen.

 

Radijs

Radijs smaakt heerlijk in een salade, dip of in soep. Maar ook radijsloof is bruikbaar in de keuken. Het is een gezonde keuze die boordevol vitamine C, mineralen en vezels zit. Voeg radijsloof toe aan rauwkostsalades of in gerechten met gehakt of pastasauzen.

 

Pompoen

In het najaar zien we pompoen in allerlei varianten op de menukaart verschijnen. Vaak wordt alleen de pulp gebruikt, maar ook de pitten en bladeren zijn eetbaar. Geroosterd en gezouten zijn de pitten lekker, bijvoorbeeld in salades. Jonge bladeren zijn op verschillende manieren te bereiden: gekookt, gestoofd of geblancheerd en gebakken. De smaak van pompoenbladeren doet denken aan een combinatie van broccoli, sperziebonen, spinazie en asperges. Let op: gebruik alleen de bladeren van eetbare pompoenen, omdat anderen giftig kunnen zijn.

 

Boerenkool

Ook boerenkool wordt door velen met name in de koudere maanden geserveerd. Vooral na de eerste nachtvorst smaakt deze groente goed. Boerenkool wordt meestal gekookt, maar probeer de groente met bladsteel en -stengel ook eens gestoomd in combinatie met een zoet-romige component.

 

Bananenschil

Verrijk smoothies, pannenkoeken en curry’s met een biologische bananenschil (zonder steel). Ze bevatten niet alleen antioxidanten, kalium en vitaminen, maar geven ook een extra finishing touch. Maak de schil schoon en maak er een smoothie mee of kook, frituur of bak de schil minstens tien minuten. Houdt in gedachten dat de schil van een rijpe banaan zoeter is dan die van een onrijpe banaan.

 

Watermeloen

Watermeloen is een heerlijke dorstlesser in de zomer. Maar na het eten van het vruchtvlees blijven er veel resten achter. Het is echter de moeite waard om deze ook te gebruiken: verwijder het groene deel van de schil voorzichtig met een dunschiller en kook het witte gedeelte met azijn, water, suiker en zout. Bewaar deze lekkere snack in een conservenpot.

 

Wortel

Koopt u wortels met het groen er nog aan, maak dan gebruik van deze vergeten groente. Wortelloof bevat veel vitaminen en mineralen. Geblancheerd verfijnt het een olijven-noten-Parmezaanse kaas pesto, gebruik het in een groene smoothie of breid uw specerijen selectie uit met gedroogd, gehakt wortelloof. De schil van de wortel kan eenvoudig verwerkt worden tot fond of groentechips uit de oven.