Chefs Marketing Tips
Hoe je je gasten blijft bereiken, ondanks een noodgedwongen sluiting
We zetten een aantal ideeën op een rijtje om ondanks noodgedwongen sluiting, toch contact met je (potentiële) gasten te houden. Deze tips kunnen je helpen de band met je trouwe gasten warm te houden en ze een hart onder de riem te steken in deze bizarre en voor velen zware tijden.
#1 Organiseer een LIVE online event
Breng wat gezelligheid bij mensen thuis en organiseer een live event. Dit levert natuurlijk niet direct de gewenste omzet, maar genereert wel een hoop positieve aandacht. Je kunt bijvoorbeeld een Pubquiz of een borrel organiseren. Het programma Zoom is superhandig bij het organiseren van een online Pubquiz. Laat mensen zich vooraf inschrijven met een thuisteam. Zorg er ook voor dat er mooie prijzen te winnen zijn en bereid jouw vragen vooraf goed voor. Heb jij geen inspiratie om zoveel vragen te bedenken? Op een aantal websites zoals quizplein.nl staan al veel vragen voor je klaar. Ook kun je wat gezelligheid brengen door een online borrel te organiseren op jouw social-mediakanalen. Laat een DJ, natuurlijk wel op de veilige 1,5 meter afstand, draaien en bedenk wat leuke interactieve vragen waar het publiek op kan reageren. Misschien kan je wel een aantal cadeau- of waardebonnen verloten?
Is een live event je wat te ingewikkeld? Dan kan je natuurlijk altijd een playlist delen met muziek die je normaal gesproken speelt in jouw zaak, om gasten toch betrokken te laten blijven.
#2 Bereid alvast content voor voor later, als je de deuren weer mag openen
Dit is het moment(o) om eens flink wat aandacht te besteden aan jouw social-mediakanalen. Loop ten eerste eens jouw website volledig na. Is alles nog up to date, of zijn jouw teksten en afbeeldingen aan verandering toe? Misschien heb je nu wel tijd om eens te experimenteren met filmpjes en recepten, die jij op jouw social-mediakanalen kunt plaatsen. Ook kan jij voor de aankomende vaste kalanderdagen al supermakkelijk content inplannen. Er zijn meerdere websites die een inhaakkalender aanbieden. Hierop kan je bijvoorbeeld zien dat het op 5 augustus internationale oesterdag en op 7 augustus internationale dag van het bier is. Op Facebook wist je waarschijnlijk al dat je berichten op een bepaald moment kan inplannen, maar weet jij dat dit ook kan voor Instagram? Dit kan onder andere met het gratis programma Hootsuite.
#3 Volg gratis e-learning(s) voor jou en je personeel
SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) en KHN (koninklijke Horeca Nederland) bieden gratis een e-learningpakket aan die gedurende de coronacrisis kan worden gebruikt. Ze noemen het de Stay Home Hospitality Academy. Deze is voor iedereen in jouw onderneming. Zo kan er nu gratis een branchelicentie als gastheer/gastvrouw, een branchelicentie als keukenassistent en een branchelicentie als medewerker fastservice behaald worden. Klik hier voor de gratis e-learnings (https://www.svh.nl/Overige/Stay-Home-Hospitality-Academy)
#4 Verkoop cadeau- of waardebonnen
Je mag op dit moment geen klanten in je zaak ontvangen. Uiteraard wil je dat klanten je na deze periode weer weten te vinden. Tevens is het erg waardevol om ook op dit moment omzet te genereren. Promoot de verkoop van cadeau- of waardebonnen. Diverse restaurants doen een oproep aan hun klanten. Door het verliezen van inkomsten, maar doorlopende vaste lasten en personeelskosten, hopen ze met de verkoop van bonnen de kosten wat te drukken.
De saamhorigheid in ons land is groot, het is hartverwarmend dat veel mensen de horeca op deze manier steunen. Als ondernemer kun je de verkoop een extra boost geven door de waarde van de cadeaubon te verhogen, door bijvoorbeeld een bepaald percentage of bedrag cadeau te geven. Bijvoorbeeld: koop een bon van € 50,- en betaal € 40,-.Er zijn al enkele platformen in het leven geroepen waar horecazaken zich bij aan kunnen sluiten voor het bestellen van waardebonnen, zoals Helpdehoreca.nl en HorecaSamenSterk.nl.
#5 Laat je inspireren door de Vers Verrassend voorjaarsfolder van onze verspartner Heerkens AGF
Deze folder staat bomvol met gezonde inspiratie voor jouw menu. Denk bijvoorbeeld aan een recept voor roze asperges met blauwe kaasssaus, biet en honingwalnoten. Leer meer over de groente van de toekomst en de Peruaanse keuken. Lees meer over waar het vers van dichtbij vandaan komt, want vers is pas echt vers als je het van dichtbij haalt. Al deze inspiratie kan jij weer gebruiken om jouw menu kaart een update te geven of om jouw gasten (online) op de hoogte te brengen over waar jouw producten vandaan komen.