terug naar overzicht

Hoe kan jij inspelen op de prijsstijgingen?

Waarschijnlijk merk jij het ook in jouw portemonnee; alles wordt duurder. De prijzen liepen al op door de coronacrisis, maar de ernstige situatie in Oekraïne drijft de prijzen nog verder op. Wij gaan een pittige tijd tegemoet, waarbij helaas niet wordt verwacht dat de prijzen op korte termijn dalen. Samen moeten we gaan kijken naar oplossingen om met de huidige prijsstijgingen om te gaan. Zet in op een hoge gastvrijheid, aandacht maakt voor de gast namelijk alles mooier! Bij vragen staan we voor je klaar.

Ontstaan van prijsstijgingen

Hoe kan het toch dat er in een korte tijd zoveel prijsstijgingen zijn? Allereerst de ernstige situatie in Oekraïne. De grootste producent van tarwe is gevestigd in Oekraïne. Door de situatie daar, wordt dit tarweseizoen als verloren beschouwd. Dit heeft al geleid tot een prijsstijging van 40% voor tarwe. Tevens heeft deze situatie ook invloed op de prijs van granen, vetten en oliën. Daarbij komend zijn er veel mislukte oogsten van granen en sojabonen vanwege weersomstandigheden (droogte) in Rusland, Canada en Zuid-Amerika.

Dat de prijs van granen stijgen heeft ook invloed op de veevoerprijs. Dit in combinatie met stijgende energieprijzen leidt ertoe dat het minder rendabel wordt om vee te houden. Samen zorgt dit voor stijgende vleesprijzen. Daarbij komt ook nog dat de veestapel door de coronacrisis is verkleind. Dit zorgt voor een nog grotere stijging van de vleesprijs en daarmee ook de prijs van zuivel.  

De stijgende energieprijzen en prijzen van containervervoer hebben ook invloed op de kosten van transport en verpakkingsmateriaal, zoals plastic, papier en hout.

Wereldwijd hebben wij met de prijsstijgingen te maken en leveranciers, maar ook wij als horecagroothandel ontkomen er niet aan prijsmutaties door te berekenen. Wij denken graag met je mee. Daarom geven wij jou zes tips hoe jij het beste kan inspelen op de huidige prijsstijgingen.

1. Verreken de prijs door aan je gasten

verrekenen

Prijzen op je menukaart opvoeren is natuurlijk niet wat je wil, maar je zal de prijzen moeten opvoeren om je marges te kunnen behouden. Enkele gasten zullen hier een opmerking over kunnen maken, maar uiteindelijk zie je overal om je heen prijsstijgingen en zullen zij het ook begrijpen. Door de nog onzekere tijd die we tegemoet gaan, is het aan te raden flexibiliteit op je menukaart te creëren. Voorbeelden hiervan zijn een QR-code naar je online menukaart, of een houten plank met A4 blaadjes die je zelf eenvoudig kan vernieuwen, printen en verwisselen. Zo kan je bij nieuwe prijsstijgingen snel handelen.

2. Pas portionering aan

Door de portionering aan te passen, bespaar je al snel geld. Pak bijvoorbeeld een varkenshaas van 180 gram in plaats van 200 gram. Dit scheelt in de kostprijs en doordat je niet inlevert op kwaliteit, zullen je gasten weinig van de aanpassing merken. Vraag je vleesspecialist naar de mogelijkheden.

3. Bekijk opnieuw je proces in de keuken

sous vide

Tegelijk met de prijsstijgingen van ingrediënten is er ook nog een personeelstekort in de horeca. Zorg dat jij je keuken efficiënt inricht. Kijk kritisch naar je huidige menukaart en beperk deze zodat je gericht je mise-en-place kunt voorbereiden. Een andere manier van slim inkopen is hetzelfde product in meerdere gerechten verwerken. Maak wel gebruik van onderscheidende producten, zodat het relevant blijft voor je gasten om te genieten van de horeca. Tot slot, maak gebruik van ready-to-use producten, zoals geportioneerde vis, al naar wens gekruid vlees of bestel een verse salade op maat. Overweeg ook eens sous vide bereidingen, hiermee voorkom je derving en kan je het gerecht 80% voorbereiden in de mise-en-place. Op deze manier kan je met minder personeel je gasten toch verwennen met de lekkerste gerechten.

4. Hoe pas je slim je menukaart aan?

Ga voor vegetarisch

De prijs van groente en fruit stijgt ook, maar de verwachting is dat deze lang niet zo hard gaat stijgen als de prijs van vlees. Het wordt hiermee steeds interessanter om je menukaart uit te breiden met vegetarische gerechten. Ga hierbij vooral voor seizoensproducten uit Nederland. Dit is een duurzame keuze van goede kwaliteit.

Slim en duurzaam vleesmenu

Wil je toch vlees of vis op je menukaart? Ga dan bijvoorbeeld voor een Mixed Grill. Je kan de vleessoorten per dag aanpassen naar prijs en beschikbaarheid. Verder kan je rundvlees, dat op dit moment erg aan de prijs is, aanvullen met heerlijke en prijstechnisch voordeligere alternatieven als kip en varken.  Een andere optie is een Pulled Pork of Pulled Beef aanvullen met linzen of zwarte bonen. Erg lekker en je hebt minder vlees nodig voor een vullend gerecht! Mocht je toch voor rundvlees willen gaan, ga dan voor duurzaam rundvlees uit de regio.

Vis van de dag

Door de hoge brandstofprijzen varen er momenteel minder vissersboten op zee. Hierdoor is het aanbod vis beperkt en per dag verschillend. Zorg dat je vismenu flexibel is. Gebruik bijvoorbeeld de term “Vis van de dag” en bekijk per dag welke vis er beschikbaar is. Kweekvissen zijn stabieler in prijs of ga voor vissen uit het seizoen. Deze zijn op dat moment het beste van kwaliteit.

5. De gast wil meer betalen voor storytelling

storytelling

De prijzen op jouw menukaart zullen door alle ontwikkelingen in de markt waarschijnlijk stijgen. Storytelling speelt door deze stijgingen een nog belangrijkere rol. Gasten zijn bereid meer te betalen voor ingrediënten met een mooi verhaal. Denk bijvoorbeeld aan ons rundvleesmerk Limousin Culinar. Rundvlees uit de regio Twente met een goed en eerlijk verhaal dat je met trots aan je gasten kunt vertellen. Diervriendelijkheid staat hierbij voorop. Of ga voor groente en fruit met een On the way to PlanetProof certificering. Deze producten zijn op een duurzame manier geteeld.  

6. Zoek naar alternatieven die niet ten kosten van de kwaliteit gaan

Tot slot, ga op zoek naar alternatieven. Het is belangrijk dat de kwaliteit van je gerechten gelijk blijft. Zo blijf je relevant voor je gasten en kunnen ze je niet inwisselen voor een supermarkt of bezorgdienst. Ga ook niet shoppen bij verschillende partijen voor acties en aanbiedingen. Uiteindelijk stijgen de prijzen van deze producten ook en steek je veel tijd in het zoeken van producten, terwijl je deze tijd ook kan besteden aan de beleving van je gasten. Wij denken graag met je mee voor kwalitatieve oplossingen. De huismerken van Chefs Culinar zijn ook een goede mogelijkheid om (inkoop)kosten te besparen. Vergelijkbare kwaliteit als de A-merken, maar een stuk voordeliger! Vraag je contactpersoon voor meer informatie.  

Zet in op een hoge gastvrijheid, aandacht maakt voor de gast namelijk alles mooier!

Wij staan voor je klaar!
Wij staan voor je klaar.
sluiten
Nieuwe webshop

We hebben de afgelopen tijd hard gewerkt aan een nieuwe webshop. Heb je al inloggegevens ontvangen, dan kun je hier bestellen?

Inloggen
Reguliere webshop

Heb je nog geen nieuwe inloggegevens ontvangen? Dan kun je nog steeds gewoon je bestelling plaatsen in de voor jou bekende webshop.

Inloggen