Social media tips
''Het is geen kwestie van: moeten we gebruik maken van social media? De vraag is, hoe goed zetten wij social media in?''
Dat social media een blijvertje is, is inmiddels duidelijk. Hoe we social media goed inrichten en op de juiste manier inzetten, blijft een lastig vraagstuk. Wil jij echt gasten binnenhalen in jouw zaak door middel van social media? Lees dan snel verder.
Wat zijn nu de ins en outs in social media land binnen de horecabranche? The Social Taste staat bekend als het bedrijf dat jou als horecaondernemer verder kan helpen met alles rondom social media. Daarom gingen wij in gesprek met de bevlogen Julie Dubbe (founder) en Boya Schevers (contentstrateeg).
In een team van social media experts, fotografen, copywriters en strategen werken zij dagelijks hard aan maar één doel: ervoor zorgen dat jij online in de smaak valt! Wij vinden het geweldig dat zij de juiste kickstart voor jouw social media, passend bij jouw bedrijf, met ons willen delen.
Social media serieus en professioneel inzetten valt of staat bij een goede strategie. Een duidelijk plan van aanpak waarmee jij jouw social media doelen kunt bereiken. Een plan van aanpak waarin je bedenkt wat jouw visie en missie zijn én hoe je deze uit gaat dragen. Simpel gezegd, een plan waarmee je de rest van de wereld vertelt of laat zien waarom jij zo blij wordt van jouw onderneming, en zij die mening vervolgens delen! Benieuwd hoe jij hier mee aan de slag kunt? Volg onze 3 belangrijkste tips!
''Eén post plaatsen en direct viral gaan? Dat zou geweldig zijn, maar helaas werkt het niet zo! Goede content plaatsen en bouwen aan een online community kost tijd'' - Julie Dubbe
Tip 1: Bepaal je doelgroep
Komt de doelgroep die je nu in jouw zaak hebt zitten (werkelijke doelgroep) en de doelgroep die je binnen wilt hebben (gewenste doelgroep) overeen? Dan heb je geluk en ben je al een heel eind op de goede weg! Hoogstwaarschijnlijk passen jouw gerechten en de uitstraling van je restaurant perfect bij deze doelgroep.
Is er een groot verschil? Richt je dan op de gewenste doelgroep.
Hoe krijg je een duidelijk beeld van de gewenste of huidige doelgroep? Stel jezelf de volgende vragen:
* Wat doen deze mensen in het dagelijks leven? Werken ze vaak fulltime en komen ze met name in het weekend in jouw zaak of zijn het liefhebbers van een doordeweekse lunch?
* Wat vinden ze leuk/interesseert ze? Misschien een lastige vraag, maar vraag het eens rond en je vindt al gauw een aantal overeenkomsten.
* Waar vind je deze doelgroep (online)?
En die laatste vraag, die is het belangrijkste voor de inzet van social media. Er zijn diverse kanalen; Instagram, Facebook, TikTok, Snapchat. Welke zet je in? Zie onderstaand overzicht voor welke leeftijdscategorieën op welk platform zitten en welke dus interessant zijn voor jouw zaak om in te zetten.
Tip 2: Vertel jouw verhaal
Doelgroep bepaald? Yes! Dan gaan we de doelgroep nu jouw verhaal vertellen. We starten weer met wat vragen:
* Waarom moeten mensen bij jou komen? Denk bijvoorbeeld aan de fijne sfeer, mede bepaald door goed personeel.
* Wat maakt jou anders dan de rest? Denk bijvoorbeeld aan homemade producten die jullie hebben.
* Waar sta je om bekend? En wil je hier ook om bekend staan? Denk aan jouw beroemde, vegetarische gerechten.
Uit de antwoorden op bovenstaande vragen haal je de 3 à 4 belangrijkste factoren van jouw bedrijf, bijvoorbeeld:
1. Homemade producten, 2. Vegetarische gerechten met een persoonlijke twist en 3. Fijne sfeer dankzij personeel.
Deze factoren gaan we onderverdelen in thema’s. Thema’s voor jouw social media plan. Voorbeelden van thema’s:
* Homemade producten -> Homemade producten delen, het verhaal achter de homemade producten, bereiding van de homemade producten.
* Vegetarische gerechten met een persoonlijke twist -> Gerechten delen, kijkje in de keuken, diverse smaaksensaties.
* Fijne sfeer dankzij het personeel -> Personeel voorstellen, kijkje ‘achter de schermen’, sfeer op de werkvloer.
En zo heb je ineens al negen thema’s waar jij over kunt communiceren naar je doelgroep op social media! Je kunt nu aan de slag met het maken van de juiste foto’s, teksten schrijven, allemaal in het teken van de thema’s.
Tip 3: Inplannen van een contentkalender
Tijd voor een planning! Verdeel je thema’s in een (bij voorkeur) maandelijkse planning. Bijvoorbeeld:
* Maandag: doelgroep meenemen in het verhaal achter de producten
* Woensdag: kijkje achter de schermen
* Vrijdag: gerechten delen
En ga zo maar door. Er zijn geen vaste regels over hoe vaak je in de week wat moet delen, maar zorg er wel voor dat je consistent bent! Dus post liever twee keer in de week op een vaste dag, dan de ene week vier keer en de week daarop niets. Wij adviseren om te werken met een maandplanning, zo hoef je nooit last minute nog iets uit te werken en heb je voor een maand aan leuke content!
Social media inspiratiekalender
Om jullie nog beter vooruit te helpen met social media hebben wij de 'Chef(s) Socials' social media inspiratiekalender voor heel 2023 ontwikkeld en bijgevoegd bij het magazine!
Een kalender vol met inspiratie om op in te haken. We hebben belangrijke social media momenten binnen onze branche verzameld en overzichtelijk in één overzicht weergegeven.
Mocht je dus even inspiratieloos zijn, hopen wij een steuntje in de rug te kunnen bieden. Ga lekker aan de slag met het bepalen van jouw doelgroep, het vertellen van jouw verhalen en het maken van jouw eigen contentkalender/planning en spiek wanneer nodig op onze inspiratiekalender. Heel veel succes, wij kijken uit naar jullie inspirerende verhalen en posts!